14 marca 2016 Udostępnij

Liposomalna witamina C

liposomalna witamina CLiposomalna witamina C istnieje na rynku od 2004 r. Warto ją zastosować, gdy przyjęcie zwykłej witaminy C w niezbędnych do wyleczenia dawkach jest niemożliwe.

Dlaczego wprowadzono liposomalną postać witaminy C?

witamina C a cytrusyWitamina C bierze udział w przywracaniu organizmu do zdrowia przy infekcjach i innego rodzaju chorobach. Możliwość jej dozowania jest jednak naturalnie ograniczona ze względu na pojawiające się zaburzenia w pracy jelit spowodowane przyjęciem większej ilości kwasu L-askorbinowego. Przyswajalność witaminy zwiększa się wraz ze zmniejszaniem pojedynczej porcji, innymi słowy, im mniej jej jednorazowo przyjmiemy, tym bardziej nasz organizm na tym skorzysta. Zwiększone dawki kwasu powodują też dolegliwości w postaci gazów, bulgotania w przewodzie pokarmowym, a ostatecznie prowadzą do biegunki.

Liposomalna witamina C to odpowiedź na potrzeby tych osób, które takie właśnie zwiększone ilości muszą wchłonąć. Cząsteczki kwasu L-askorbinowego umieszczone są tu w otoczce fosfolipidowej, co zwiększa jej wchłanialność przez organizm. Jelita nie są na niego tak uwrażliwione, a niemal cała dostarczona porcja zostaje przyjęta przez krwioobieg.

Jak kształtuje się zapotrzebowanie na witaminę C

Zdrowy człowiek, w normalnych warunkach może przyjąć od 4 do 15 gramów tej substancji, przy czym istotne jest, by odbywało się to małymi dawkami (4 – 6 razy dziennie). Gramatura może zmienić się w stanie podwyższonego stresu lub zwiększonego wysiłku fizycznego. Wówczas dzienna racja kwasu L-askorbinowego waha się od 15 do 25 gramów.

Przy lekkich przeziębieniach zapotrzebowanie organizmu na witaminę C to 30 – 60 gramów, podzielone na 6 – 10 mniejszych dawek. Poważniejsze przeziębienie należy zwalczać przyswajając minimum 100 gramów witaminy na dobę, w 8 – 15 dawkach.

zapotrzebowanie na witaminę C

Grypa powoduje, że zapotrzebowanie wzrasta do 150 gramów dziennie. Ilość dawek również należy dostosować i wyniesie ona od 8 do 20 mniejszych porcji dziennie.

Jeszcze większej ilości kwasu L-askorbinowego przyjmują chorzy na wirusowe zapalenie płuc oraz mononukleozę( ok. 200 gramów w 12 - 25 mniejszych dawkach dziennie).

Duża rozpiętość, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na witaminę C istnieje w przypadku infekcji bakteryjnych. W tych przypadkach zapotrzebowanie może wynosić od 30 do 200 gramów substancji na dzień. Dawki dzieli się w zależności od ilości witaminy, niezbędnej do nasycenia organizmu.

Dawki przekraczające 200 gramów dziennie to olbrzymie dawki witaminy C. Przyjmują je chorzy na nowotwory oraz AIDS. Przyjęcie takich ilości kwasu L-askorbinowego jest niemożliwe, ze względu na naturalną obronę organizmu przed przedawkowaniem (biegunkę). Jest on podawany chorym dożylnie lub domięśniowo, w postaci askorbinianu sodu.

Podane wyżej zapotrzebowanie na witaminę C jest dostosowane do osób w przeciętnym wieku. Ludzie starsi mają zmniejszoną tolerancję na ilość przyjmowanej substancji, dlatego częściej stosuje się wówczas, podobnie jak u chorych na nowotwory i AIDS, podawanie pozajelitowe.

Tę zawiłą drogę można pominąć, jeśli zastosuje się liposomalną postać witaminy C. Jej przyswajalność jest taka sama, jak w przypadku podawania pozajelitowego i wynosi ok. 90%.

Jak uzyskać liposomalną witaminę C domowym sposobem?

Składniki potrzebne do jej przygotowania to:

  • liposomalną witaminę C domowym sposobem1 płaska łyżka kwasu L-askorbinowego w proszku,
  • woda demineralizowana lub zwykła filtrowana – 240 ml + 120 ml,
  • 3 płaskie łyżki lecytyny słonecznikowej lub sojowej w proszku lub w granulkach,
  • plastikowa słomka lub drewniana łyżka do mieszania,
  • waga kuchenna (najlepiej elektroniczna) do odmierzania składników,
  • wanienka ultradźwiękowa (najczęściej używana do czyszczenia biżuterii) o wydajności minimum 38 Khz (38.000 drgań na sekundę). Jej wnętrze powinno być wykonane ze stali nierdzewnej,
  • blender lub szczelnie zamykany słoik szklany.

Wodę należy podgrzać, tak by była letnia.

Lecytynę rozpuszczamy w 240 ml letniej wody. Po dodaniu jej do wody, trzeba odczekać ok. pół godziny, w ten sposób ułatwia się jej rozpuszczenie. Jednolity płyn uzyskamy miksując zawartość blenderem lub umieszczając ciecz w zamkniętym słoiku i energicznie nim potrząsając.

W 120 ml wody rozpuszczamy witaminę C.

Oba płyny wlewamy do wanienki ultradźwiękowej i mieszamy. Urządzenie powinno pracować od 20 do 30 minut. Ciecz należy cały czas mieszać słomką lub drewnianą łyżką. Podczas mieszania, stopniowo będzie znikać piana, a płyn stanie się jednolity i kremowy.

Płyn wylewamy z wanienki i przelewamy przez lejek do zakręcanej butelki. Miksturę można przechowywać w lodówce do tygodnia, w temperaturze pokojowej – do ok. 3 - 4 dni.

Tak przygotowana liposomalna witamina C ma gorsze parametry od tej, dostępnej w handlu, jednak jej zaletą jest niska cena.

Czym różnią się te dwa produkty?

liposomalna witamina C domowym sposobemDomowy płyn zawiera pewną ilość cząsteczek witaminy C, która pozostaje bez otoczki fosfolipidów. Chcąc sprawdzić jak dużo takich cząsteczek znajduje się w naszej cieczy, należy odlać ok. pół szklanki płynu do osobnego naczynia i dodać do niego roztwór sody oczyszczonej (2 łyżki stołowe czyli ok. 30 ml wody i 1/4 łyżeczki sody). Podczas reakcji dwóch cieczy wytworzy się piana. Dopuszczalne jest, by piana miała wysokość do ok. 1 cm. Jeśli będzie wyższa należy powtórzyć kąpiel cieczy w wanience ultradźwiękowej.

Doświadczenie przeprowadzone, by sprawdzić stopień zliposomowania witaminy C nie powoduje utraty płynu, który zużyliśmy do jego przeprowadzenia. Reakcja dwóch cieczy doprowadziła do powstania askorbinianu sodu, czyli postaci witaminy, która jest dobrze przyswajalna przez organizm. Można go spożyć tak samo, jak produkt naszej pracy, powstały w wanience ultradźwiękowej.

Przyjmowanie liposomalnej witaminy C

Smakosze nie będą zachwyceni. Substancja wytworzona w wanience ultradźwiękowej to synteza smaku żółtka i kwasku. Najlepiej popić ją innym (zdrowym) płynem, np. zieloną herbatą lub sokiem.

Aby dostarczyć organizmowi 1 gram witaminy C, należy spożyć ok. 2 łyżek płynu wytworzonego domowym sposobem. Najlepiej przyjmować ją pomiędzy posiłkami lub na pół godziny przed posiłkiem. Wzbogacając potrawy o siemię lniane, warzywa i owoce lub zieloną, czy ziołową herbatę, zapewnimy organizmowi sporą ilość bioflawonoidów, które dodatkowo ułatwiają przyswajanie witaminy C.