31 marca 2016 Udostępnij

Zakwaszenie organizmu - jak je sprawdzić?

równowaga kwasowo-zasadowaRównowaga pomiędzy kwasami i zasadami w naszym organizmie jest bardzo istotna dla naszego zdrowia. Niektóre produkty w naszej diecie, takie jak mięso czy nabiał, są kwasotwórcze, a inne, np. owoce – zasadotwórcze. Nie wszyscy jednak o tym wiedzą, a Ci, którzy wiedzą, nie zawsze robią z tej wiedzy pożytek – a to błąd, który można bardzo łatwo wyeliminować.

Większość produktów, które spożywamy, to produkty kwasotwórcze. Pieczywo, dania mięsne, nabiał, kawa, alkohol… Często stanowią one zdecydowaną większość naszej diety. Jemy niewiele warzyw, a owoce po które sięgamy są często w postaci lodów, słodkich napojów czy nadziewanych czekoladek. Taka dieta niekorzystnie wpływa na nasz organizm – możemy odczuwać zmęczenie organizmu, brak chęci do jakiegokolwiek wysiłku, a nasze oczy robią się podkrążone i czujemy się ciągle niewyspani. Często wszystkie te objawy bagatelizujemy i tłumaczymy je sobie „starzeniem się” albo „warunkami pogody”. Warto jednak zastanowić się nad prawdziwą przyczyną tych problemów.

produkty kwasotwórcze

Najczęściej winą jest nieprawidłowa dieta. Zbyt duże ilości niezdrowego jedzenia, zapijane kawą, gazowanymi napojami lub alkoholem. Jak wygląda nasz typowy dzień? Niestety, dominuje w nim jedzenie przetworzone. Na śniadanie zazwyczaj kajzerki lub biały chleb z dodatkami w postaci wędliny, jajek czy sera, ze śladowymi ilościami warzyw. Obiady to najczęściej mięsne zupy zabielone śmietaną, a na drugie danie jeszcze więcej mięsa (mielone, schabowe, kurczak), ziemniaki, biały makaron, naleśniki z białej mąki. Po obiedzie deser, zwykle składający się z czegoś słodkiego i kawy, a na koniec dnia kolacja, która jest bardzo podobna do śniadania, przy czym często dodajemy coś na ciepło. Każdy dzień wygląda podobnie, każdego dnia jemy i pijemy prawie to samo, zatem… każdego dnia zakwaszamy swój organizm na potęgę. Jest to zwyczaj nie tylko polskich domów, ale też szpitali, stołówek, restauracji, jadalni, barów i wszystkich innych miejsc, w których serwuje się jedzenie.

zrównoważona dietaDieta ta nie jest najlepsza dla naszego organizmu i powinniśmy przykładać dużą większą wagę do tego, co jemy. Mimo że często nie odczuwamy bezpośrednich skutków takiego jedzenia, to powoli i systematycznie zakwaszamy swój organizm. Dlaczego jednak jest tak dobrze, skoro jemy tak źle? Ciało ludzkie ma cały system obronny, zwany systemem buforowym, który wydala nadmiar kwasów przy za pośrednictwem krwi, płuc, nerek i skóry. Z wiekiem jednak dostarczamy coraz więcej kwasów do organizmów – ich źródłem stają się też kwestie pozażywieniowe jak np. stres, brak ruchu, używki, alkohol, lekarstwa (tak, nawet lekarstwa mają właściwości zakwaszeniowe!). Z biegiem czasu stajemy się po prostu coraz bardziej zakwaszeni. Co to jednak oznacza?

Niektóre narządy naszego ciała muszą być alkaliczne, a inne muszą być kwaśne – tak zostaliśmy stworzeni przez naturę i nie da się tego zmienić. Cały organizm nie może być taki albo taki, ponieważ składa się z wielkiej ilości elementów, które muszą być kwaśne albo zasadowe. Najczęściej ich prawidłowe funkcjonowanie jest zależne od przedziału pH, w którym się znajdują. Nie powinno być odchyleń ani w jedną, ani w drugą stronę. 

 

Najczęstszym punktem odniesienia jest ludzki mocz, którego pH powinno wynosić od 6.5 do 7.5. Niestety, często waha się w przedziale między 4 pH (zakwaszony) a 9 (zbyt zasadowy). Wartości te nie są zdrowe dla naszego organizmu i zazwyczaj mają swoje źródło w nieprawidłowym trybie życia. PH poniżej 6 jest skutkiem złej diety (mało warzyw, dużo słodyczy, dieta wysokobiałkowa), a powyżej 8 może być oznaką katabolizmu. Badanie moczu jest dobrym sposobem na to, by dowiedzieć się, czy nasz organizm funkcjonuje poprawnie.

Najdokładniejszym badaniem będzie oczywiście badanie laboratoryjne, zwane gazometrią. Niestety, nie da się go wykonać w warunkach domowych. Czy oznacza to, że nie istnieje możliwość rzetelnego sprawdzenia zakwaszenia organizmu bez wizyty u lekarza? Nic z tych rzeczy! Papierki wskaźnikowe (lakmusowe), bo o nich mowa, są tanie, szybkie i wygodne, a do tego można im ufać. Jeśli w odpowiedni sposób przeprowadzimy badanie, to jego dokładność będzie sięgała do 0.3 stopni pH. Oto lista zasad, których należy się trzymać:

- Do pomiaru należy przystąpić rano, na czczo, po minimum 6 godzinnym śnie
- Papierek podstawiamy na ok. 2 sekundy pod środkowy strumień moczu (nie na początku jego oddawania, ani nie na końcu). Można go też analogicznie po prostu zamoczyć w kubeczku z moczem.
- Nie wolno dotykać końcówki papierka, który zostanie poddany próbie! Skóra ma odczyn kwasowy i może spowodować zaburzenie wyników badania.
- Dokonuj badania regularnie przez jakiś okres – jednorazowy wynik może być niemiarodajny. Minimum to 7 dni, przez które należy prowadzić zapiski i na końcu wyprowadzić średnią. Da to nam wiarygodny pogląd na zakwaszenie organizmu.

zielone warzywaJeżeli wynik badania wskaże na nadmiar kwasów w organizmie, to powinniśmy zacząć używać jak najwięcej warzyw w diecie. Mają one wartości alkalizujące, gdyż są bogate w wapń, potas, fosfor itp. Aby utrzymać stan dobrej kwasowości organizmu, nasze menu powinno składać się z minimum 60% produktów alkalizujących. Polubmy owoce i warzywa, dodajmy trochę ruchu na świeżym powietrzu, a nasz organizm podziękuje nam za to. Jak nie dziś, to za kilka lat!