12 lutego 2016 Udostępnij

Pyłek kwiatowy - czy znasz jego zdrowotne właściwości?

pyłek kwiatowyPyłek kwiatowy (pyłek pszczeli) jest produktem doskonałym. Co to oznacza? Jego skład bogaty jest we wszystkie wartości potrzebne nam do życia. Zawiera 22 aminokwasy, węglowodany, lipidy i kwasy tłuszczowe, związki fenolowe, enzymy i koenzymy, witaminy i biopierwiastki. Ze względu na te właściwości cenią go sportowcy, kulturyści, osoby uczące się i pracujące umysłowo, osoby starsze oraz kobiety ciężarne.

Gdzie kupimy pyłek kwiatowy?

pyłek kwiatowy kupićPyłek kwiatowy powinniśmy spożywać regularnie przez cały rok, szczególnie zaś wiosną, gdy nabieramy nowych sił po zimie. To jeden z tych produktów, który nie jest wytwarzany przez człowieka, ponieważ do dziś nie udało się stworzyć syntetycznej wersji pyłku kwiatowego. Monopol na pyłek mają pszczoły, zaś najprostszym sposobem na jego zdobycie jest wizyta u pszczelarza. Na szczęście, nie musi to być wizyta osobista, a jedynie odwiedziny stron internetowych, czy udział w aukcjach internetowych, które prowadzą gospodarze pasiek. Przeciętna cena za 1 kg tego dobrodziejstwa to ok. 50 zł.

Jak mądrze korzystać z pyłku pszczelego?

Przede wszystkim, należy pamiętać, że jako jeden z produktów pszczelich, pyłek może powodować reakcję alergiczną. Osoby uczulone, ze skłonnościami do zaburzeń żołądkowych i jelitowych, cierpiące na nowotwór gruczołu krokowego, czy ciężkie uszkodzenie nerek, nie powinny spożywać pyłku pszczelego. Z jego przyjmowania powinny też zrezygnować kobiety w pierwszych miesiącach ciąży.

Początkowe dawki dzienne pyłku pszczelego nie powinny być zbyt duże. Zaleca się ok. 1/8 do ¼ łyżeczki po -3 razy dziennie. Jeśli nie zauważymy objawów nietolerancji, możemy zwiększać stopniowo ilość spożywanego pyłku.

Pyłek kwiatowy warto przed spożyciem przygotować, rozdrobnić lub namoczyć na kilka godzin w wodzie, soku, mleku itp. Bardzo polecane jest też dodawanie pyłku pszczelego do miodu. Tylko w tej postaci będzie on dobrze przyswojony przez nasz organizm. Przy zakupie pyłku pszczelego, można też zapytać o postać mikronizowaną, specjalnie rozdrabnianą.

pyłek kwiatowy

Zapobiegawczo, w celu wzmocnienia organizmu można przyjmować 2-3 razy dziennie po sutej łyżeczce pyłku. Zalecana dawka dzienna dla osoby dorosłej to ok. 20 g (4 łyżeczki), dzieci powyżej 3 roku życia mogą przyjmować połowę tej ilości. W celach leczniczych dawkę dzienną można zwiększyć dwukrotnie (do 40 g dziennie). Najlepiej, jeśli pyłek spożywamy pół godziny przed posiłkiem.

Skład pyłku pszczelego

Witaminy: A, B1, B2, B3, B6, B12, C, PP, E, D, K, H

Makroelementy: P, S, Cl, K, Ca, Na

Mikroelementy: Mg, Fe, Cu, Zn, Co, Mo, Se, Cr, Ni, Si

Enzymy: inwertaza, katalaza, pepsyna, trypsyna, lipaza, laktaza i inne

100 g pyłku pszczelego zawiera:

  • Białko 22g
  • Tłuszcz 12 g
  • Cukry 34 g
  • Prowitamina A 18 mg
  • Witamina E 3,20 mg
  • Witamina C 20 mg
  • Tiamina 0,92 mg
  • Ryboflawina 0,54 mg
  • Witamina B6 0,90 mg
  • Biotyna 0,0064 mg
  • Kwas nikotynowy 4,80 mg
  • Kwas pantotenowy 0,32 mg
  • Kwas foliowy 0,30 mg
  • Wapń 120 mg
  • Żelazo 9,20 mg
  • Magnez 77,50 mg
  • Cynk 6,50 mg

Skład procentowy pyłku pszczelego:

  • Białko 24%
  • Węglowodany 27%
  • Tłuszcz 4,8%
  • Fosfor 0,53%
  • Potas 0,58%
  • Wapń 0,225%
  • Magnez 0,148%
  • Sód 0,044%
  • Żelazo 140 ppm
  • Mangan 100 ppm
  • Cynk 78 ppm
  • Miedź 14 ppm
  • Nikiel 4,5 ppm
  • Tiamina 9,4 ppm
  • Niacyna 157 ppm
  • Ryboflawina 18,6 ppm
  • Pirydoksyna 9 ppm
  • Kwas pantotenowy 28 ppm
  • Kwas foliowy 5,2 ppm
  • Biotyna 0,32 ppm
  • Witamina C 350 ppm
  • Karoteny 95 ppm
  • Witamina E 14 ppm
Właściwości zdrowotne pyłku pszczelego

pyłek kwiatowy właściwości zdrowotnePyłek pszczeli sprzyja płodności – stymuluje owulację, jak również wpływa na poprawę jakości spermatogenezy i owugenezy. Warto, by spożywały go kobiety, które starają się o potomstwo również dlatego, że pyłek ogranicza ryzyko poronienia.

Sportowcy doceniają pyłek ze względu na wzmożony przyrost siły i wytrzymałości. Wyniki badań przeprowadzonych przez British Sports Council są imponujące, u sportowców zażywających pyłek systematycznie, odnotowano przyrost siły o 40 – 50%.

Pyłek kwiatowy sprzyja regulacji łaknienia. U osób cierpiących na nadwagę, skutecznie obniża chęć do jedzenia, natomiast u osób z niedowagą działa pobudzająco na apetyt. Pyłek zawiera niewiele kalorii, zaś lecytyna w nim zawarta wspomaga usuwanie tkanki tłuszczowej.

Osoby cierpiące na wysoki poziom cholesterolu zażywają pyłek w celu obniżenia „złego cholesterolu” i podwyższenie poziomu „dobrego cholesterolu”. Dzięki spożywaniu pyłku kwiatowego utrzymujemy w zdrowiu serce oraz naczynia krwionośne.

Zażywanie pyłku kwiatowego zaleca się mężczyznom, którzy ukończyli 40 rok życia. Działa on przeciwzapalnie i ogranicza problemy z prostatą.

Pyłek kwiatowy działa łagodząco na układ nerwowy. Uspokaja i łagodzi objawy głodu alkoholowego. Wspomaga osoby cierpiące na depresję, pozwala nawet ograniczyć dawki przyjmowanych antydepresantów.

Pyłek kwiatowy wspiera pracę systemu trawiennego. Dzięki niemu możemy zwalczyć uporczywe zaparcia i biegunki. Oczyszczająco działa na wątrobę, co pomaga w stanach zapalnych, również tych przewlekłych. Ponadto przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne właściwości pyłku pozwalają utrzymać prawidłowy stan przewodu pokarmowego.

pyłek pszczeli a zdrowie

Chociaż pyłek kwiatowy może powodować uczulenie, jako produkt pszczeli, to jednak osobom cierpiącym na innego rodzaju alergie może pomóc zmniejszyć ich objawy.

Regularne spożywanie pyłku pszczelego sprzyja zwalczaniu anemii. Pyłek powoduje przyrost czerwonych ciałek krwi i zwiększenie poziomu żelaza.

Pyłek kwiatowy jest polecany uczniom, studentom oraz osobom pracującym umysłowo. Zwiększa on koncentrację oraz poprawia pamięć.

Spożywanie pyłku pszczelego poprawia urodę i działa przeciwstarzeniowo. Pyłek przyspiesza powstawanie nowych komórek. Spłyca zmarszczki, niweluje przebarwienia oraz wzmacnia naczynka skłonne do pękania. Ze względu na właściwości przeciwbakteryjne jest pomocny w zwalczaniu trądziku. W tym przypadku możemy go stosować zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie w postaci maseczek i okładów.