22 stycznia 2016 Udostępnij

Migdały - kilka przydatnych faktów

migdałyMigdały zostały uznane za najszlachetniejszy rodzaj orzechów. Zawierają bardzo dużą ilość witaminy B2 (ryboflawiny), witaminy E oraz błonnika. Są również bogate w niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz minerały. Ich skład wpływa zbawiennie na serce i układ nerwowy człowieka. Poza tym pozwalają skutecznie walczyć z cukrzycą i miażdżycą.

Co zawierają migdały?

Spożywając 100 g migdałów, przyswoimy:

Witaminy:

  • Tiamina – 0,205/0,191 mg
  • Ryboflawina – 1,138/0,711 mg
  • Niacyna - 3,618/3,500 mg
  • Witamina B6  - 0,137/0,115 mg
  • Kwas foliowy -  44/49 µg
  • Witamina E – 25,63/23,75 mg
  • Witamina A - 2/7 IU

Minerały:

  • Wapń – 269/236 mg
  • Żelazo - 3,71/3,28 mg
  • Magnez - 270/268 mg
  • Fosfor - 481/481 mg
  • Potas - 733/659 mg
  • Sód – 1/19 mg
  • Cynk - 3,12/2,97 mg

Wartość energetyczna tej porcji to 579 kalorii. W 10 dkg migdałów niemal połowę stanowi tłuszcz (19,93 g). Pozostałe składniki to:

Białko ogółem – 21,15g

Węglowodany - 21,55 g

Błonnik – 12 g

Wpływ migdałów na nasze zdrowie

Wpływ migdałów na nasze zdrowieMigdały mają dużą zawartość tłuszczu, przez co dawniej, spożywanie ich w dużych ilościach było uznawane za niekorzystne. Obecnie wiadomo już, że migdały potrafią znacznie obniżyć poziom tzw. „złego” cholesterolu, czyli cholesterolu frakcji LDL, z kolei podnoszą zawartość cholesterolu HDL. Jedzenie migdałów skutecznie obniża ryzyko miażdżycy oraz udaru mózgu. Przeciwdziała też zawałom serca.

Spożywanie migdałów zapewnia również ochronę przed cukrzycą. Ze względu na zawartosć błonnika oraz niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, migdały mają wpływ na korzystny poziom cukru we krwi, gdyż osłabiają wchłanialność glukozy w jelitach.

Jedząc migdały, wprowadzamy do organizmu substancje zwalczające wolne rodniki. Migdały są bogatym źródłem substancji zwalczających wolne rodniki. Innymi słowy, migdały ograniczają ryzyko zachorowań na nowotwory (wywoływane przez wolne rodniki). Wolne rodniki powodują także przyspieszone starzenie się skóry przez uszkadzanie włókien kolagenowych i elastynowych.

Migdały zawierają tez związki o właściwościach przeciwzapalnych. Krótkotrwałe stany zapalne nie powodują znacznych strat w organizmie, natomiast przewlekły stan zapalny może przyczynić się w poważny sposób do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2.

Garść migdałów dziennie to dobre zabezpieczenie przed wieloma chorobami oraz zapewnienie sobie młodego wyglądu.

Migdały należy obierać

migdały jak obraćNie wszyscy wiedzą, że migdały należy obierać ze skórki. Skórka nie jest smaczna, poza tym zawiera kwas fitowy. Ten kwas odpowiedzialny jest za zmniejszone przyswajanie minerałów, a w tym: magnezu, wapnia, żelaza, czy cynku.

Kolejnym powodem, znacznie poważniejszym, jest duże prawdopodobieństwo spożycia wraz ze skórką osadzonych na niej, toksycznych substancji chemicznych, służących do ich pasteryzacji. Warto wiedzieć, że pasteryzacji podlegają wszystkie migdały, które trafiają na nasz rynek ze Stanów Zjednoczonych, a jest ich znakomita większość.

Powodem takiego stanu rzeczy jest obowiązek wprowadzony w USA, by migdały pasteryzować poprzez działanie gorącej pary lub mrożenie. Najtańszym sposobem jest jednak stosowanie do tego celu środków chemicznych (tlenek polifenylenu).

Jak obierać migdały, by zachować ich właściwości?

Migdałów nie należy polewać wrzątkiem przed obraniem. Gorąca woda powoduje przemianę niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych w szkodliwe dla nas tłuszcze trans. Powodują one zakwaszenie organizmu, mogą powodować powstanie nowotworów, wywoływać stany zapalne i cukrzycę.

Temperatura powyżej 60oC powoduje utratę witamin, poza tym wpływa destrukcyjnie na enzymy. Migdały w stanie naturalnym zawierają nieodporną na podwyższoną temperaturę witaminę E, magnez oraz białka. Niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe, o ile nie zostaną potraktowane wysoką temperaturą. Tych kwasów ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, a ich brak może prowadzić do ciężkich chorób. Warto więc przyjmować je przy każdej, możliwej okazji.

Obieranie migdałów znacznie ułatwia namoczenie ich na co najmniej 24 godziny we wodzie. Po upływie połowy tego czasu, warto wymienić wodę na świeżą. Pamiętajmy, że choć obieranie migdałów na zimno nie jest tak łatwe, jak w przypadku migdałów sparzonych, to możliwość spożycia pełnego bogactwa tych orzechów wynagrodzi cały trud związany z pozbyciem się skórki.

Bezpieczne migdały, to które?

migdały a zdrowieJeśli nie chcemy narażać się na ryzyko wprowadzania do organizmu toksycznych substancji, musimy zwracać uwagę, by nabywać migdały pochodzenia hiszpańskiego lub włoskiego. W tych krajach nie obowiązuje nakaz stosowania pasteryzacji, zatem mamy pewność, że spożywamy migdały w ich naturalnej postaci.

W handlu, oprócz słodkich migdałów, dostępne są również migdały gorzkie. Zawierają one amigdalinę. Jest to substancja uwalniająca w organizmie cyjanowodów, inaczej zwany kwasem pruskim. To toksyna, która może być nawet śmiertelna w sporych dawkach. Naukowcy twierdzą, że niewielkie ilości takich migdałów nie stanowi dla człowieka zagrożenia. Jednak mając do wyboru migdały słodkie i gorzkie, nie ma sensu brać tych drugich pod uwagę.