21 września 2016 Udostępnij

Pyłek pszczeli - co kryje w sobie pyłek kwiatowy?

pszczoła i pyłekNie od dziś wiadomo, że produkty pszczele mają bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. Pszczoły to niezwykle pożyteczne stworzenia – nie tylko odgrywają istotną rolę w naszym ekosystemie, ale również produkują mnóstwo wyrobów, które mogą służyć nam w celach zdrowotnych. Najpopularniejszym produktem pszczelim jest rzecz jasna miód, ale warto wiedzieć o tym, że owady te oferują nam znacznie więcej rzeczy, które dobrze jest włączyć do swojej codziennej diety. Jednym z najlepszych przykładów jest tu pyłek pszczeli.

Pozostający nieco w cieniu tradycyjnego miodu, sam również skrywa w sobie mnóstwo niezwykle cennych dla naszego organizmu właściwości. Warto dowiedzieć się na jego temat jak najwięcej, bowiem włączając go do swojego codziennego jadłospisu będziemy mogli zrobić coś naprawdę dobrego dla własnego organizmu. Pyłek pszczeli to męskie komórki rozrodcze, produkowane przez kwiaty. Jak sama nazwa wskazuje, jednym z jego głównych zadań jest umożliwianie rozmnażania się roślin. To właśnie dzięki niemu mogą wyrastać nowe rośliny; jest odpowiedzialny również za wydawanie owoców.

Rośliny zostały w naturalny sposób wyposażone w narzędzie do zapewnienia sobie jak największego rozprzestrzeniania się – większość kwiatów produkuje pyłek w naprawdę dużych ilościach. Służy on również jako pokarm dla pszczół, jest ważnym składnikiem miodu i innych produktów pszczelich. Jego właściwości powinni docenić jednak także ludzie, bowiem znajdziemy w nim całe mnóstwo ważnych dla naszego zdrowia składników.

Pyłek pszczeli BIO Eko-Barć

Pyłek pszczeli – właściwości

Pyłek pszczeli to produkt doskonały dla naszego organizmu. Znajduje się w nim blisko 40 minerałów i składników odżywczych, które mogą być niezbędne do poprawnego działania naszego ciała. Jest to przede wszystkim bardzo bogate źródła wapnia – w 100 g pyłku znajduje się aż 162 mg tego minerału. Jest on bardzo dobrze przyswajalny; w pyłku kwiatowym znajdziemy go więcej niż w tak popularnych i kojarzonych z tym minerałem produktach jak jogurt, biały ser czy fasola. Innym ważnym jego składnikiem jest żelazo – pyłek kwiatowy dostarcza go równie wiele, co wątróbka. Stanowi on również doskonałe źródło witamin. Znajdziemy w nim więcej witaminy C niż w najpopularniejszych produktach uważanych za najlepsze jej źródła, takich jak jabłka czy kapusta.

Pyłek pszczeli - zastosowanie

pyłek pszczeli zastosowanieTak bogaty skład sprawia, że pyłek kwiatowy może odgrywać w naszej diecie wiele różnych ról. Jest to świetny produkt w walce z anemią, bowiem dostarcza dużej ilości żelaza. Posiada również wysoką wartość energetyczną, skutecznie uzupełnia niedobory białka i węglowodanów w diecie – tak niepozorny produkt może być zatem bardzo pożywny i dostarczać nam wielu cennych dla nas składników. Właściwościami pyłku pszczelego powinny zainteresować się też osoby na diecie odchudzającej lub wegetariańskiej. W tym pierwszym przypadku warto docenić go jako niskokaloryczne i jednocześnie bardzo bogate źródło energii. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do porannej herbaty, bowiem pobudzi nasz organizm do działania i zapewni nam na długi czas uczucie sytości.

Znajdujące się w pyłku pszczelim minerały sprawiają również, że poprawia on działanie naszego układu odpornościowego. Można stosować go zatem profilaktycznie, znacznie zmniejszając dzięki niemu ryzyko zapadnięcia na różne choroby. Poleca się go też jako składnik diety dla osób po najróżniejszych kuracjach i chorobach wyniszczających organizm. Skutecznie pomaga w powrocie do zdrowia i odbudowie prawidłowych funkcji życiowych. Udowodniono już jego silne działanie przeciwbakteryjne. Pyłek pszczeli jest też bardzo korzystny dla naszego układu pokarmowego. Pomaga w leczeniu choroby wrzodowej. Przeciwdziała również miażdżycy, dobrze sprawdza się w leczeniu chronicznego zapalenia wątroby.

Pyłek pszczeli – dawkowanie

pyłek pszczeli dawkowanieDawkowanie pyłku pszczelego powinno być uzależnione od naszych indywidualnych potrzeb oraz efektów, jakie chcielibyśmy uzyskać. Przed spożyciem pyłek powinien zostać dokładnie zmielony i przechowywany w suchym miejscu. 20 – 40 g pyłku dziennie to dawka zalecana przy ogólnych dolegliwościach, takich jak chroniczne zmęczenie, nerwice czy osłabienie organizmu. Należy przyjmować go w podzielonych dawkach – najlepiej krótko przed posiłkiem. Nie ma raczej możliwości przedawkowania pyłku pszczelego, zatem zwiększanie dawki przy ostrych dolegliwościach jest dopuszczalne.

Pyłek pszczeli - jaka jest jego cena w sklepach?

Pyłek pszczeli można obecnie znaleźć w sklepach pod wieloma markami, zatem jego ceny mogą nieco się od siebie różnić. 200 g pyłku kosztuje około 30 zł, zatem nigdy nie jest to żaden wielki wydatek. Za maksymalnie kilkadziesiąt złotych można zaopatrzyć się na zapas, który spokojnie wystarczy nam na cały miesiąc.