3 marca 2016 Udostępnij

Jakie są objawy braku magnezu w organizmie?

Magnez jest bardzo cennym pierwiastkiem, odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Aktywuje ponad 300 enzymów wykorzystywanych przez komórki w różnych procesach życiowych. Od jego poziomu zależy stan systemu immunologicznego oraz wydolność systemu nerwowego, kostnego, trawiennego oraz układu krążenia. Magnez bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych, chroni kobiety w ciąży przed poronieniem, wpływa na stan zdrowia dziecka, zapobiega otyłości. Magnez słusznie kojarzony jest z dobroczynnym wpływem na układ nerwowy, działa uspokajająco i odprężająco, obniża ciśnienie krwi.

Przyczyny niedoboru magnezu

Współczesny styl żywienia daleko odbiega od zdrowego. Spożywamy zbyt dużo pokarmów wysoko przetworzonych, ubogich w magnez, rezygnujemy z diety bogatej w owoce i warzywa, które dostarczają największej ilości tego pierwiastka w stanie niezmienionym.

Drugą przyczyną braku magnezu jest spożywanie dużych ilości kawy, herbaty, napojów gazowanych, alkoholu i środków odurzających. Przy tym nie jesteśmy skłonni do ograniczania sacharozy (białego cukru), która dodatkowo wpływa niekorzystnie na przyswajanie magnezu. Warto zauważyć, że poziom magnezu w organizmie ulega zmniejszeniu pod wpływem substancji uzależniających, w tym cukru, alkoholu, kawy. Im trudniej jest zrezygnować ze szkodliwych produktów, tym trudniej jest przywrócić prawidłową ilość magnezu.

produkty wypłukujące magnez Kolejną grupą pokarmów powodujących ubytek magnezu są produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, czyli mięso, wędliny bogate w tłuszcz, tłusty nabiał, śmietanki do kawy, itp. Kwasy uniemożliwiają połączenie jonu magnezowego z aminokwasami i jego transfer do układu krwionośnego.

Nadmierna podaż wapnia, również jest przyczyną utraty magnezu. Pamiętajmy, że wapń i magnez pozostają w szczególnej zależności. Im więcej dostarczamy wapnia, tym więcej tracimy magnezu i odwrotnie. Podobnie, należy też uważać przy przyjmowaniu zbyt dużej ilości białka, gdyż taka dieta wymaga zwiększonej ilości przyjmowanego magnezu.

Magnez tracimy też, spożywając duże ilości błonnika zawartego w otrębach i pełnoziarnistych produktach zbożowych. Błonnik jest znany z tego, że doskonale oczyszcza jelita ze złogów, trzeba jednak dodać, że oczyszcza nasz organizm również z cennych minerałów, w tym z magnezu.

Znaczne ubytki minerału powoduje przyjmowanie antybiotyków, cytostatyków, anabolików, leków nasennych, antydepresantów, psychotropów, a także doustnej antykoncepcji, czy też zastępczej kuracji hormonalnej.

Objawy niedoboru magnezu

objawy braku magnezu Najbardziej czytelnym sygnałem zbyt niskiej zawartości magnezu w organizmie jest wzmożenie wszelkiego rodzaju stanów lękowych, agresji, rozdrażnienia, stanów histerycznych, pojawienie się depresji, hipochondrii. Objawami pochodnymi są bóle w klatce piersiowej, omdlenia, zawroty głowy, drżenie i skurcze mięśni, bóle kręgosłupa, mrowienie, przykurcze, kłucia. Pojawienie się tych objawów powinno spotkać się z natychmiastową reakcją, gdyż zaniechanie leczenia tylko pogłębi ten stan. Nadmierny stres, nerwowość sprzyjają zanikowi magnezu, co z kolei powoduje pogłębienie niepokojących symptomów, zatem tworzy się zamknięte koło.

Niedobory magnezu mogą wywoływać objawy alergiczne. Osoby cierpiące na astmę, nieżyty nosa, zapalenie spojówek, migreny i inne stany charakterystyczne dla alergii, najczęściej cierpią też na niedobór magnezu. Zauważalne jest też zjawisko odwrotne, czyli brak tego pierwiastka może sprzyjać pojawianiu się schorzeń związanych z alergią.

Brak magnezu w organizmie może być przyczyną zwapnienia chrząstek, sztywności stawów, próchnicy zębów, osteoporozy i osteopenii, czyli dolegliwości układu kostnego. Kości i zęby ulegają osłabieniu i są bardziej podatne na złamania. Pamiętajmy, że na stan naszych kości i zębów wpływa nie tylko wapń, ale w znakomitej większości zdrowie układu kostnego jest zależne od zawartości magnezu.

Częstym objawem niedoboru magnezu jest anemia. Niedokrwistość notuje się u ok. 10% osób cierpiących na niedobór tego pierwiastka.

 

Brak magnezu powoduje również spowolnienie pracy jelit i w rezultacie, problemy z wypróżnianiem.

Brak pierwiastka odpowiedzialnego za prawidłowe działanie układu immunologicznego powoduje wzrost liczby infekcji i zachorowań.

Osoby cierpiące na niedobór magnezu mogą zaobserwować osłabienie paznokci i włosów. To właśnie dzięki badaniu włosów można przekonać się, czy poziom magnezu w organizmie jest prawidłowy, czy też należy zadbać o jego uzupełnienie.

Kolejną oznaką zbyt niskiej zawartości magnezu w organizmie może być fluoroza, czyli nadmiar fluoru i jednoczesny niedobór magnezu. Fluor jest potrzebny organizmowi w niewielkich ilościach, jego nadmiar jest bardzo szkodliwy. Zmienia on przemianę i rozmieszczenie magnezu i wapnia, co powoduje osłabienie kości i zębów.

bolesna menstruacja z braku magnezu Kobiety, którym brakuje magnezu częściej cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego, zaburzenia gospodarki hormonalnej, zaburzenia miesiączkowania, częściej też doświadczają poronień.

Kolejnym negatywnym wpływem braku magnezu na zdrowie kobiety jest ciężki przebieg menopauzy. Obecność magnezu stabilizuje poziom estrogenu we krwi, zatem jego właściwy poziom sprzyja łagodzeniu objawów charakterystycznych dla tego trudnego okresu w życiu kobiety