25 stycznia 2016 Udostępnij

Niacyna - sposób na zdrowie i urodę

witamina B3Niacyna, czyli witamina B3 chroni nasze organizmy przed rozwojem bardzo dokuczliwych i wyniszczających chorób. Pierwsza grupa schorzeń związana jest z funkcjonowaniem układu nerwowego. Brak niacyny prowadzi do nadwrażliwości nerwowej, stanów apatii, depresji, schizofrenii. Niedobór witaminy B3 odbija się też na stanie mięśni i zdrowiu skóry.

Czym jest witamina B3

witamina B3Witamina B3, inaczej zwana niacyną lub witaminą PP to związek kwasu nikotynowego i kwasu 3-pirydylokarboksylowego (to pochodna pirydyny i amidu kwasu nikotynowego – nikotynamidu i niacyny).

Niacyna działa przeciwalergicznie. Organizm jest w stanie wytworzyć ją samodzielnie (z takich pokarmów jak: ser, mięso, ryby i drób), jednak ilości powstałe w ten sposób są niewystarczające. koniecznością jest czerpanie tej witaminy z pożywienia.

Witamina B3 jest rozpuszczalna w wodzie, glicerynie oraz alkoholach. Jest nieczuła na wysoką temperaturę oraz na działanie kwasów, czy ługów. Nie niszczą jej nawet promienie ultrafioletowe. Ta substancja jest bardzo dobrze wchłanialna przez organizm.

Jak już wspomnieliśmy, choć organizm potrafi produkować ją sam, należy spożywać pokarmy z jej zawartością, gdyż organizm uruchamia wytwarzanie witaminy dopiero w momencie powstania niedoboru.

Organizm produkuje niacynę z tryptofanu, z którego wytwarzana jest serotonina odpowiedzialna za nasz nastrój, stan psychiczny i nieprzerwany, głęboki sen. Dzięki niacynie w żywej komórce tworzy się energia.

Dobroczynne działanie niacyny

działanie niacynyObecność tej witaminy w organizmie powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Może to pozytywnie wpłynąć na zdrowie osób mających problemy z żyłami o niewielkim świetle, czyli kłopoty z krążeniem.

Bardzo istotny wpływ witamina B3 wywiera na samopoczucie osób nękanych przez migrenowe bóle głowy. Przy uzupełnianiu niedoboru niacyny, należy zwracać uwagę, by nie zażywać substancji spowalniających jej przyswajanie, np. cukru.

Działa też stabilizująco na układ nerwowy oraz psychikę. Typowymi objawami wadliwie funkcjonującego układu nerwowego i złego stanu psychicznego, powodowanego brakiem niacyny, są kłopoty ze snem i uczucie niepokoju. Obecność lub brak niacyny wiązany jest również przez naukowców ze schizofrenią.

Witamina B3 obniża o ok. 22% poziom cholesterolu typu LDL we krwi, podnosi zaś o ok 52% udział cholesterolu HDL. W ten sposób zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby sercowe i naczyniowe.

Dla osób dbających o urodę, nie jest obce pojęcie tranepidermalnej utraty wody. To odparowywanie wody przez naskórek. Obecność witaminy B3 zapobiega właśnie temu zjawisku. Witamina ta łagodzi podrażnioną skórę, rozjaśnia przebarwienia, zwiększa elastyczność skóry.

Działanie przeciwgrzybiczne

Grzybica i najpopularniejsza jej odmiana Candida Albicans potrafi być nie tylko utrapieniem dla osób na nią cierpiących, ale też poważnym zagrożeniem zdrowia, powodują one choroby skóry, choroby płuc i astmę. Witamina B3 wpływa destrukcyjnie na szczepy grzybów. To ważna informacja dla osób o obniżonej odporności. O ile bowiem w zdrowym organizmie, pewna ilość grzybów jest praktycznie stanem naturalnym i niegroźnym, o tyle u osób np. chorujących na AIDS, czy chorych po przeszczepach, grzybica to ogromne zagrożenie infekcją błon śluzowych i infekcją ogólnoustrojowych.

Profilaktyka

Przyjmowanie witaminy B3 zapobiega pojawianiu się wielu dolegliwości, w tym: bóli menstruacyjnych, bóli migrenowych, zawrotów głowy w chorobie Meniera, szumów w uszach, problemów skórnych, powstawaniu zajadów. Witamina B3 jest również pomocna w uregulowaniu cyklu menstruacyjnego. Ponadto jej obecność pomaga zwalczać zaburzenia w układzie krwionośnym, obniża ciśnienie krwi, likwiduje problemy krążeniowe, obniża poziom cholesterolu we krwi. Jest konieczna przy zwalczaniu niektórych typów cukrzycy, a także wpływa na uspokojenie świszczącego oddechu u chorych na astmę.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę B?

Młodzież powinna przyjmować dziennie od 5 do 12 mg tej witaminy, dorośli zaś 6,6 mg na każde utracone 1000 kCal. Dla kobiet ciężarnych oraz osóg wykonujących ciężką pracę fizyczną wskazane jest zwiększanie dziennej dawki o 3 – 6 mg.

Źródła witaminy B3

Źródła witaminy B3Najwięcej niacyny zawierają drożdże piwne, orzechy ziemne oraz otręby pszenne. Niacynę zawierają również rośliny strączkowe, sery, masło orzechowe, suszone brzoskwinie, pełne ziarno zbóż, migdały, kasza gryczana, soja, grzyby i pomidory.

Aby zwiększyć przyswajalność witaminy B3, należałoby ograniczyć spożycie produktów zawierających cukier, tj. słodyczy, słodzonych napojów, a nawet miodu. Spożywanie dużych ilości słodkich pokarmów prowadzi do niedoboru witaminy B3 i pojawiania się wielu chorób, takich jak drożdżyca.

Obniżenie poziomu niacyny w organizmie powodowane może być również przyjmowaniem sulfonamidów, alkoholu, tabletek nasennych, estrogenu, antybiotyków, środków antykoncepcyjnych, kawy, herbaty oraz azotanu sodu.

Jak uzupełniać niedobory witaminy B3?

Wchłanialność niacyny zwiększa się przez przyjmowanie kompleksu witamin z grupy B, witaminy B1, B2, B5, witaminy C oraz fosforu i chromu.

Witaminę B3 można przyjmować w suplementach takich jak: Stress Management, Vital, Full Spectrum, Infant Formula, Lion Kids D, Senior Formula, Menopausal Formula, czy New Life.